Davide Bollati (12 maart 1966), oprichter van Davines, is net zoals de oprichters van Aveda en Kerastase een man met een missie. Met een achtergrond in de farmacie, een mastergraad in cosmetische wetenschap én een opleiding aan de Harvard Business School kent zijn carrière een solide basis. Hij omschrijft zichzelf als een gepassioneerd dromer met zijn voeten stevig op de grond. De beste man heeft zelf geen haar meer maar wel koppie koppie. Zijn dromen? Technologie en respect voor de natuur combineren. Duurzame schoonheid is daarmee de mantra voor Davines. In 1983 gaf de Italiaanse familie Bollati het bedrijf de naam Davines, afgeleid van de combinatie van de namen Davide en Stefania, kinderen van de eigenaren en oprichters.

Davide Bollati
Carta Etica
Davines heeft als cosmeticabedrijf een hoge ambitie om niet alleen het mooiste cosmeticabedrijf ter wereld worden, maar ook het meest ethische. En “ethisch” staat hier voor de kunst om een goede relatie op te bouwen met alles wat leeft. Een en ander is zelfs vastgelegd in een heus handvest: de Carta Etica. Dit ethisch handvest werd voor een deel geïnspireerd door een concept van schoonheid dat gebaseerd is op een antieke filosofische opvatting die “mooi” verbindt met “goed”. Samen met een filosoof hebben werknemers van Davines een aantal waarden opgesteld met betrekking tot gedrag en ethiek op het werk. Daarin beschrijven ze hoe kleine gebaren in het dagelijks leven de werkomgeving kunnen verbeteren. Lees ook Davines 22 eco tips voor kapsalons.
Ecologische verpakkingen
Heel kenmerkend van dit merk haarproducten zijn de verpakkingen. Ze zullen vast een leger aan ontwerpers hebben aangesteld om het er zo uit te laten zien. Maar zeg nou eerlijk. De emmertjes zien er toch helemaal uit alsof je shampoo koopt van iemand die het thuis gemaakt heeft? De emmertjes en bakjes zijn ook helemaal bedoeld om weer te gebruiken voor andere spulletjes. Je moet je haarolie toch ergens in doen maar de emmertjes zijn een leuk begin. Zo streng als ze voor zichzelf zijn heeft Davines ook hier richtlijnen ontwikkeld waarmee verpakkingen zo milieuvriendelijk mogelijk geproduceerd worden.
De verpakkingen van Davines zijn gebaseerd op
- Het gebruik van zo min mogelijk grondstoffen;
- Het gebruik van recyclebare materialen;
- De optimalisatie van processen op gebied van logistiek en kwaliteitscontrole om verspilling te vermijden.
De verpakkingsrichtlijnen liegen er niet om
- Gebruik van alleen de minimale hoeveelheid plastic om het product te verpakken en beschermen (bijv. Davines / Essential Haircare line).
- Gebruik van alleen primaire verpakkingen. Geen kartonnen dozen. Als dit niet vermeden kan worden dienen gerecyclede of composteerbare materialen gebruikt te worden.
- Kiezen van recyclebare materialen voor verpakkingsdoeleinden;
- Zoveel mogelijk verminderen van het gebruik van samengestelde materialen als ze moeilijk te recyclen zijn.
- Kiezen voor materialen die makkelijk gescheiden kunnen worden met automatische processen of gebruik verpakkingen van één materiaal;
- Zo mogelijk kiezen voor leveranciers die gebruik maken van hernieuwbare bronnen. Bedrijven die de kwaliteit van hun producten en productiemethoden certificeren en aandacht hebben voor duurzaamheid;
- De kwaliteitscontrole verbeteren om herverwerking en retourneren van producten te vermijden. Daardoor afvalbronnen die een verspilling van grondstoffen zijn verminderen.
- Nieuwe internationale regelgeving met betrekking tot recycling bijhouden. Innovaties volgen op het gebied van verpakkingen.